Co (ne)můžete jíst během kojení

Mateřské mléko je ten nejpřínosnější dar, který můžete miminku poskytnout. Obsahuje všechny důležité složky pro jeho zdravý růst a vývoj. A navíc špetku lásky k tomu. Ne špetku, moře lásky. ❤️Věděli jste, že mateřské mléko se tvoří z krve matky a ne přímo z jídla, které sní? I přesto však na stravě matky ohromně záleží. Proč?

Pokud kojíte, všechna energie a živiny, které dítě potřebuje, pochází od vás. Maminka by se tedy rozhodně neměla ve stravě odbývat maličkostmi a už vůbec ne v úmyslu zhubnout nasbíraná kila během těhotenství. Naopak, kojení je energeticky náročný proces, tudíž je potřeba příjmu energie pro plně kojící ženu vyšší. Neznamená to však, že budete muset jíst jako horník. Množství energie, které potřebujete navíc, bude záviset od vícero faktorů – především od denního režimu vás a miminka – tedy jak moc kojíte (jak často a efektivně), jak se hýbete, ale třeba také od vašich tukových zásob uložených během těhotenství. Obecně lze ale říct, že potřeba energie pro plně kojící ženu v prvních měsících je zhruba o 500 kcal/den víc než běžně. Představit si to můžete jako kus pečiva natřený máslem s 50 g šunky nebo sýru.

Jak by měl vypadat jídelníček kojící maminky?

Rozhodně pestře. Maminky bývají někdy až moc vystresované tím, co všechno je potřeba vyřadit. Něco doporučí lékaři (pokud se jich na to maminky zeptají), něco si přečtou na internetu a samy pak nevědí, která z uvedených rad je mýtus nebo pravda.

V první řadě je potřeba podotknout, že doporučení stravy pro kojící matky reflektují kulturní a socioekonomické zvyky nejenom dané země, kde s miminkem žijí, ale i samotné rodiny. Je běžné, že asijské mámy se v konzumaci chilli neomezují a jen těžko by jsi daly sýrové variace s pečivem. Vychází to z jejich zvyků, na které pak bude s největší pravděpodobností navazovat i dítě v pozdějším věku, proto je dobré, když se s danými typickými potravinami pro danou zemi nebo rodinu, miminko seznámí již během kojení.

Některá naše miminka však chilli nebo česnek a jiné silně aromatické potraviny nemají rádi, protože tyto mohou měnit chuť mateřského mléka. V případě, že vaše miminko odmítá mléko, zkuste tyto aromatické a pálivé potraviny ze své stravy vyloučit.

Žádnou speciální dietu pro kojící matky rozhodně držet nemusíte. Bohatě si vystačíte se zásady pestré vyvážené stravy. Co to znamená? Jíst pravidelně s dostatkem všech 3 základních makroživin – jako sacharidů, tak bílkovin i tuků. Toho docílíte tak, že na každém (pomyslném) talíři budete mít jako zdroj bílkovin (maso, ryba, vejce, sýry, luštěniny, tofu…), tak polysacharidů (přílohy jako rýže, brambory a jejich variace, těstoviny, pseudoobiloviny, ovesné a jiné vločky, pečivo atd), i tuků (ořechy a semínka, rostlinné oleje, avokádo, tučné ryby). Dostatek vitaminů, minerálních látek a stopových prvků zabezpečíte i konzumací ovoce a zeleniny v porci 400-500 g – tedy zhruba 5 porcí ovozel denně, což se dá elegantně splnit, když si na každý (pomyslný) talíř naberete 1 porci.

Jak je to s nadýmavými potravinami?

Pokud víte, že po některých potravinách (např. květáku, brokolici, luštěninách atd.) trpíte nadýmáním, zřejmě vás napadne tyto potraviny, ve snaze zabránit plynatosti u miminka, ze svého jídelníčku okamžitě vyloučit. Představa, že plyny tvořící se ve střevě matky přecházejí do mateřského mléka, je mylná. Dostupné výzkumy neznají takový mechanismus. Plyn vytvořený ve střevech totiž neprochází do krevního řečiště matky, odkud se mateřské mléko tvoří. Tudíž se do mléka dostat nemůže. Při trávení matčina jídla se však mohou do krevního oběhu matky dostat určité typy proteinů, na které mohou být některá miminka senzitivní a reagovat na to plynatostí. Většina mrňousků s tím ale problém nemá.

Ráda bych taky zdůraznila, že pokud máte doma miminko s kolikami, tyto problémy nemusí souviset s vaší stravou. I když to tak většina maminek vyhodnocuje. Jasně, znám to taky. Dítě vám řve a kroutí se bolestmi bříška, takže uděláte vše proto, aby se mu ulevilo. Pokud doma tancujete s novorozencem den co den/noc co noc, klidně vyzkoušejte na pár týdnů vyřadit nadýmavé a jinak dráždivé potraviny. Uvidíte, možná to i pomůže. A když ne, někdy musíte jen počkat, dokud se trávicí systém miminka zdokonalí a problémy samy odezní.

Čemu se opravdu vyhnout?

Rozhodně kouření, alkoholu a přemíře kofeinu. Tyto látky totiž snáze přecházejí do mléka. Nižší dávky kofeinu (cca do 200 mg/den, což představuje polovinu doporučené denní dávky pro dospělého člověka, tedy cca 2 kávy denně) by neměli byt nezdravé. Jsou však miminka, která na kofein reagují neklidem, nespavostí nebo podrážděností. V takovém případě je tedy namístě kofeinové nápoje vyloučit.

Jo, ten alkohol. Takový životabudič po úspěšném uspaní miminka, že jo? Ideální by samozřejmě bylo nepít během kojení vůbec, ale pokud si sporadicky dáte 1 pivko nebo sklenici vína po nakojení, nic se nestane. 😉

Dále by si kojící maminka měla dávat pozor na konzumaci ryb – zde platí stejné pravidlo jako u doporučení pro těhotné ženy, tedy vyhýbat se konzumaci ryb s vysokým obsahem těžkých kovů – zejména dravým velkým rybám a dávat pozor na neumyté ovoce, zeleninu a syrové maso. Případné riziko přenosu salmonelózy a jiných nepříjemných alimentárních nákaz na kojence je sice nízká, no pro matku i tak nic moc. Být celý den na záchodě se šíleným průjmem a slyšet v pokoji řvoucí dítě opravdu nechcete.

Co alergeny?

Stává se, a to i poměrně často, že se u kojence objeví alergická reakce projevující se zejména na trávicím traktu, ale také třeba ve formě vyrážky či ekzému nebo respiračních potíží. Nejčastěji děti alergizují na bílkovinu kravského mléka, vejce, sóju nebo citrusy. V takovém případě je nutné striktně držet eliminační dietu. Pokud je ale dítě naprosto zdravé a hezky prospívá, bude preventivní eliminace potenciálních alergenů nejspíš zbytečná. Naopak se může stát, že vyloučení velké skupiny potravin, třeba mléka a mléčných výrobků z preventivního hlediska, způsobí deficity některých důležitých látek, třeba vápníku, vitaminu D nebo bílkovin.

Pokud má dítě vrozené predispozice na alergie, je na místě určitá větší obezřetnost a strava maminky by v prvních týdnech života miminka měla být šetrnější co se alergenů týče.

Každé dítě a kojení je specifické a proto předem nevíte, jestli bude potřeba z jídelníčku něco vyřazovat. Preventivní zbytečně drastické změny v jídelníčku jsou naopak kontraproduktivní, proto se snažte jíst rozumně, kvalitně a hlavně s chutí. A pokud musíte držet eliminační dietu a nevíte si rady s kombinacemi potravin a s vařením, obraťte se na mne, ráda vám s tím pomůžu.

Vaše Petra